Op deze pagina

Meer informatie

Meer informatie

Wat is gezonde voeding voor jongeren?

De Schijf van Vijf van het Voedingscentrum helpt om gezonde keuzes te maken. Als jongeren eten volgens de richtlijnen van deze schijf, is het geen probleem als er af en toe gesnackt wordt. Mits dit niet te vaak en te veel gebeurt. Ook is het belangrijk om zoete drankjes te beperken. Zoete dranken leveren snel veel calorieën. Een goed alternatief is water of thee zonder suiker. Jongeren hebben vaak wat meer voeding nodig dan volwassenen, zeker als ze in een groeispurt zitten. De beste keuzes bij extra trek zijn fruit, groente en (volkoren)brood.

 

Wat zijn effecten van ongezonde voeding op leerprestaties?

Er zijn aanwijzingen dat het voedingspatroon van leerlingen samenhangt met de cognitieve ontwikkeling en schoolprestaties. Hersenen hebben voldoende voedingstoffen nodig om goed te functioneren. Bij verkeerde eetgewoonten is er een grotere kans op bijvoorbeeld concentratieproblemen.

 

Wat is het gevaar van energiedrankjes?

Energiedrankjes zijn populair onder scholieren vanwege de smaak en het oppeppende effect. Energiedrankjes zijn echter geen gezonde keus. In energiedrankjes zitten veel calorieën door de aanwezigheid van suikers. De oppeppende stoffen in de energiedrank, zoals cafeïne en taurine, hebben vaak meer nadelen dan voordelen. Zo ervaren jongeren klachten zoals hyperactiviteit, moeilijk kunnen slapen, rusteloosheid en vermoeidheid. Energiedrankjes zijn tevens niet goed voor het gebit vanwege de hoeveelheid suikers en zuren.

 

Wat is het advies over cafeïnegebruik voor jongeren?

Voor jongeren tussen de 13 en 18 wordt aangeraden niet meer dan 1 cafeïnerijk drankje zoals koffie of energiedrank per dag te nemen. Voor jongeren onder de 13 jaar wordt het afgeraden om cafeïnerijke drankjes te gebruiken. Door het gebruik van cafeïnerijke producten kan de concentratie en prestatie verbeteren. Maar het nemen van te veel cafeïne kan nadelige effecten hebben zoals rusteloosheid, angstgevoelens, slaapproblemen of hoofdpijn.

 

Waarom is veel snacken ongezond?

Een voedingspatroon met veel snacks bevat weinig vezels, vitaminen en mineralen. Dit kan leiden tot verschillende lichamelijk klachten. Jongeren kunnen hierdoor niet goed in hun vel zitten, wat zich kan uiten in onrustig en druk gedrag of vermoeidheid en lusteloosheid. Dit kan de schoolprestaties negatief beïnvloeden. Daarnaast kan veel snacken bijdragen aan het ontstaan van overgewicht. Onder jongeren in Amsterdam heeft 1 op de 5 jongeren overgewicht of obesitas. Dit heeft ernstige gevolgen voor de gezondheid.

 

Hoe maak je de gezonde keus de makkelijke keus?

Als gezonde producten in de kantine op een aantrekkelijke manier en goedkoop worden gepresenteerd, kiezen jongeren daar eerder voor. Jongeren zijn vaak geneigd om eerder te kiezen voor calorierijke snacks dan voor een gezond alternatief. Ook zijn zij gevoelig voor het gedrag van leeftijdgenoten en sociale druk. We hebben in Nederland een groot voedselaanbod met veel verleidingen. Deze factoren zorgen ervoor dat het voor jongeren niet gemakkelijk is om een gezonde keuze te maken. Met een Gezonde Schoolkantine draagt uw school bij aan een gezondere keuze.

 

Hebben we minder inkomsten als we een Gezonde Schoolkantine realiseren?

Als uw school overstapt op een gezonder aanbod kan er in het begin een terugloop in inkomsten zijn. Uit onderzoek blijkt dat leerlingen ongeveer twee weken moeten wennen aan het nieuwe assortiment, daarna stabiliseert de omzet meestal weer. Betrek leerlingen bij het samenstellen van het nieuwe assortiment waardoor de Gezonde Schoolkantine aansluit bij hun wensen.

 

Wat kan ik doen als leerlingen in de buurt goedkoop en ongezond voedsel halen?

Maak duidelijke afspraken met leerlingen en neem die op in het voedingsbeleid. Bepaal of leerlingen van het schoolterrein af mogen en vanaf welke klas dit mag. Zorg voor handhaving door consequenties of een pleinwacht. Maak eventueel afspraken met omliggende bedrijven. Vertel over het voedingsbeleid op school. Bespreek met hen waar u als school tegenaan loopt. Daarnaast kun je als school natuurlijk het goede voorbeeld geven met een gezonde kantine. Sluit aan bij de wensen van de leerlingen. Met een gewild aanbod binnen de school kopen leerlingen sneller in de kantine en minder buiten de deur. Komt u er niet uit of hebt u ondersteuning nodig, neem dan contact op met uw adviseur Gezondheid en Leefstijl van de GGD Amsterdam.

 

Is ontbijten belangrijk?

Ja, het ontbijt levert een belangrijke bijdrage aan voedingsstoffen die jongeren nodig hebben. Ook is ontbijten belangrijk voor voldoende energie en een goede concentratie in de klas. Wanneer een jongere niet ontbijt, wordt dit vaak later op de ochtend gecompenseerd met snoep en snacks. Dit levert veel calorieën maar weinig vitaminen en mineralen. Vaak ontstaat er door het eten van snoep en snacks sneller weer een hongergevoel waardoor jongeren meer calorieën op een dag binnenkrijgen dan ze nodig hebben. Het overslaan van het ontbijt is daarom een risicofactor voor het ontwikkelen van overgewicht.

 

Is het goed om als school het ontbijt te verzorgen?

Nee, het advies is om geen ontbijt aan te bieden op school. Ontbijten is een gewoonte in de thuissituatie die u als school wel positief kunt stimuleren. Dit doet u door aandacht te besteden aan het onderwerp. Laat het belang van ontbijten bijvoorbeeld terugkomen in voedingseducatie of gebruik promotiematerialen hierover. Ook kunt u ouders hierover informeren.

 

Wat zijn gevolgen van overgewicht?

Te zware jongeren kunnen last krijgen van gewrichtsklachten en diabetes ontwikkelen. Daarnaast hebben jongeren met overgewicht meer kans op psychosociale problemen door stigmatisering, pestgedrag en een slecht zelfbeeld. Maar ook slechtere leerprestaties zijn gerelateerd aan overgewicht.

 

Bij ons op school komen overgewicht en ondergewicht voor, wat kan ik doen?

Als u zich zorgen maakt om een leerling, bespreek dit dan met de leerling en verwijs naar de jeugdverpleegkundige of jeugdarts. Zij kunnen de leerlingen de juiste ondersteuning bieden en hulp inschakelen als dat nodig is.

Daarnaast is het belangrijk om op collectief niveau aandacht te besteden aan de gezondheid van de leerlingen. Als er problemen zijn met het voedingsgedrag, ga hier als school dan mee aan de slag. Een adviseur Gezondheid en Leefstijl kan u hierin ondersteunen. Voor een structurele aanpak is het belangrijk dat uw school zich op alle Gezonde School pijlers van het thema Voeding richt: signaleren, educatie, omgeving en beleid.